Brudeferden til Hadeland

Sol og lørdag og på vei til bryllup. Vi sitter i bilen og er endelig på vei i retning Hadeland og Dokka. Det er alltid litt hektisk når man skal pakke for fire personer, med to ganske masete gutter rundt bena. Men endelig er vi i bilen og har relativt god tid. Eldstemann leker tyve spørsmål, og vi svarer så godt vi kan på blant annet: "Får gamle damer på hundre, nitti og åtti fregner? De har jo veldig sånn skrukkete hud", og "Kan man få fregner på tissen?" Og så videre...

Helt til mannen, like etter Nittedal sentrum, vrenger bilen av veien og sier "Dressen. Jeg har glemt dressen. Tror jeg". Å jo da, ganske riktig, dressen henger igjen hjemme i gangen. I det minste sier han ikke: "Har du husket å ta med dressen?". Jeg oppviser her altså århundrets beste selvkontroll, teller til ti og ti og ti, og sikkert enda en gang til ti, sier bare en gang Fy faen, og så tar jeg opp telefonen for å ringe mamma og fortelle at vi dessverre ikke rekker vielsen. Jeg som aldri er for sen til noe, dette er hardt.

Trøsten fra den kanten er at det er mange som har glemt dressen. Som om det hjelper meg at onkel Birger glemte den til hennes bryllup i 1972!

Turen fra Nittedal til Oslo blir unnagjort i stillhet, mens jeg tenker at jeg er glad vi ikke har med svigermor i alle fall. Hadde hun vært med, er jeg sikker på at mannen bare hadde kjørt stille og rolig til neste rundkjøring og tatt en hel runde der. Hun kan jo uansett ikke veien til Hadeland...

Etter hvert slapper jeg litt av, og tenker at vi kan jo rekke det, det er fortsatt nesten to timer til vielsen. Ringer pappa, og forstår ganske fort at han ikke har noen særlig tro på Roa - Dokka på en og en halv time. Da gir vi opp, og kjøper is i steden. Gutta skulle uansett ha vært igjen på hotellet på Gran, så det er bare jeg som ikke får det akkurat som planlagt.

Resten av bryllupet går smertefritt, i alle fall for vår del, med relativt greie barn, masse god mat og vin, kaker og sang. Brudeparet kan trøste oss med at vielsen er tatt opp på video, så vi får vel en mulighet til å se deres Ja, og halv ett går vi og legger oss.

Så tross alt kan vi være enige om at det hadde vært en fin tur. Og mannen kan glede seg til å bli minnet på dette i mange år fremover...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?