En bokelsker

Jeg er bokelsker. Jeg har elsket bøker hele mitt liv. Jeg kunne lese da jeg var fire, og systematiserte bøkene mine alfabetisk etter forfatter (fornavn, riktignok) da jeg var ti.

Det er antakeligvis derfor jeg er bibliotekar i dag.

Jeg leser ikke lenger like mye som jeg gjorde tidligere. Av flere årsaker:

  • Jeg sovner så fort jeg åpner en bok
  • Jeg har to barn som stadig krever min oppmerksomhet
  • Jeg har ikke ork
  • Jeg syr ganske mye
  • Jeg blir bilsyk om jeg leser i bil, på buss eller på banen. Uansett kjører jeg jo selv til jobb hver dag, og da kan jeg av praktiske (og trafikksikkerhets-) grunner ikke lese
Jeg har fortsatt lyst til å lese. Og jeg trenger gode bøker. Tidligere, før jeg ble bibliotekar med ubegrenset tilgang på litteratur, var jeg den som alltid leste ut en bok, uansett. Det kunne være den kjedeligste romanen som noen gang er skrevet. Den tyngste russiske, eller den mest banale historie. Jeg måtte lese den ut.

Nå er jeg ikke så bestemt på akkurat det lenger. Fenger ikke boken etter 20 sider forsvinner den dessverre fort ut av leselisten. Jeg har ikke akkurat tid til å tulle rundt med ting jeg ikke liker. Historier som ikke fenger eller side opp og side ned med dårlig språk og lite innhold.

Og til å holde styr på alt dette jeg leser, vil lese, ikke orker å lese likevel, har lest, bruker jeg Bokelskere. En super side, en gigantisk, virtuell bokhylle med tilgang til all verdens litteratur. Ja, ikke selve tekstene da, men metadata; forfatternavn, tittel, utgivelsesår, utgave, omslagsbilder, omtaler, sånne praktiske ting. Du kan følge andre bokelskere du kjenner, eller ikke kjenner, du får supre tips til hva du bør lese, hva du bør styre unna, du kan diskutere det du leser, spørre andre bokelskere om det faktisk er verdt det å lese hele Ulysses, dele favorittsitater og en masse andre ting.

Dette er ikke et sponset innlegg altså. Det er bare et tips til dere der ute som fortsatt laget håndskrevne lister over bøker dere har lest - gå videre i livet, kom inn i den virtuelle bokhylla! Og følg meg gjerne.

Dragemamma

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?