Edinburgh

En av sønnens klassekompiser flytter til Edinburgh, og vi er ikke sene om å reise på besøk. De har ikke en gang pakket ut av flytteeskene før vi tropper opp på dørstokken

En av fordelene med å jobbe på skole, er at det faktisk lar seg gjøre å få fri i høstferien uten at det går ut over bibliotektilbudet. For alle andre har jo fri samtidig. Sønnen er så spent på turen, og jeg må innrømme at jeg gleder meg selv også. Jeg har vært en gang i Edinburgh tidligere, men den gangen var jeg gravid, trøtt og småkvalm, og fikk ikke altfor mye ut av det

Denne gangen er vi der med lokalkjente. Og jeg er ikke trøtt, kvalm og gravid. Vi blir til og med hentet på flyplassen. Det er ren luksus å bli guidet rundt i byen av folk som vet hvor vi bør gå

Vi spiser lunsj på The elephant house, hvor JK Rowling satt og skrev på Harry Potter, helt til de melket det for alt det var verdt. Da orket hun ikke det lenger. La oss bare si det sånn: Det bryr ikke kafeen seg om

På damedoen hylles Harry Potter i store ordelag


Vi går noen ganger opp og ned The Royal mile og ser på kiltbutikkene som ligger der på rekke og rad. Jeg vurderer lenge å kjøpe en barnesekkepipe, men mannen syns vi har nok med fiolin, så jeg dropper det. For å være helt ærlig, så angrer jeg litt på det nå. De er veldig kule, kanskje ikke i bruk, men som dekorasjon

Sekkepiper

Vi sjekker ut The water of Leith, og går en mil sammen med klassen til kompisen i flott natur, på Mikaelimarsj. Nå får vi egentlig aldri helt klart for oss hva denne marsjen er god for, og Mikaeli feiret vi jo uken før, men turen er fin den. Om enn litt lang. Jeg slokner med det samme vi kommer tilbake etter den turen

Sønnen får også lov å være med en hel dag på skolen. Hovedfag er Edinburghs geografi, på engelsk. Så er det engelsk, gym og formtegning. Sistnevnte er heldigvis et fag han kan fra før. Men ellers klarer han seg supert, og med litt tolkehjelp fra kompisen, går skoledagen veldig bra, og han produserer til og med en hel side diktat om Edinburgh - på engelsk. Med løkkeskrift

Fine hus i gater og smug

Vi får oss en tur til Glasgow. Det viser seg at den turen tar under en time med tog. Jeg som tror Skottland er kjempestort. Vi er en tur på Hamleys, men orker ikke handle noe etter å ha blitt overfalt av en overivrig selger med helikopter som kan lades via USB. Sønnen får seg nye sko, Nike på salg, og er fornøyd. Jeg orker ikke handle noe

På Naturhistorisk museum

Vi drikker vin (ikke sønnen da) og spiser god mat. Og jeg er overlykkelig over å slippe å være med ned i Dungeons. Sønnen er veldig kjekkas før han går ned, og kompisen og mammaen gleder seg også. De angrer litt i etterkant, det viser seg at Dungeons ikke er noe for pyser. Nå er de jo ikke akkurat det da, men de er ikke like høye i hatten etter turen. Og jeg blir mer og mer glad for at jeg heller sitter på kafe og drikker vin og tegner sammen med en treåring

Vi rekker også en tur på slottet, med kronjuveler og fengsel og kanoner. Og flott utsikt over hele byen


På slottet

Takk til våre gjestfrie venner for en super ferie! Vi er i alle fall enige om at det var en flott tur

Kommentarer

  1. Så gøy! Tenk hvilken spennende opplevelse å få være med på en skoledag i et annet land :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og tøff som han er kastet han seg uti det! I dag må han gjenfortelle i engelsktimen hvordan det var hos kompisen :-D

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?