Blåhvalen

- Hvor stor er egentlig en blåhvalbaby når den blir født, mamma?

For det er jo sånn at mamma har skrytt på seg å kunne alt. Ja, de får i alle fall levende unger. De er pattedyr vet du. Såpass vet mamma om hval

- Er den større enn meg, mamma? Tror du?

Det er klart jeg tror det. Men jeg kan jo ikke si det sikkert. Jeg har sjelden, eller faktisk aldri, reflektert noe særlig over hvor store hvalunger er når de blir født

Men takk og lov for google

En blåhvaldame, en ku på inntil 200 tonn og 34 meter, går (eller svømmer da) drektig i 10-12 måneder. Så føder hun en unge, en kalv, på 2,5 tonn og 7-8 meter. Ungen trenger 400 liter melk om dagen, og legger på seg i rasende tempo, opptil 90 kilo i døgnet. Til den flytter hjemmefra i en alder av åtte måneder

Jeg følte meg jo som en hval på slutten av mine svangerskap, men det forstår jeg nå at er en feil sammenligning

På absolutt alle punkter

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?