Trøtt

Jeg sitter her med kaffen min en søndag morgen, og skal bare kjapt sjekke Facebook før jeg skal begynne alle dagens oppgaver

Der ser jeg plutselig en test. En quiz faktisk. Den forteller deg om du lider av binyretretthet

- Tror noen virkelig at en quiz kan gi svar på sånt? sier jeg litt oppgitt til mannen

Han mener at man like gjerne kan få svar på nettet som fra en lege

Det er godt jeg kjenner mannen min, ellers kunne jeg fort satt kaffen i halsen av en sånn kommentar. Ingen av oss mener nemlig noe sånt

Jeg tar quizen, og tadaaa - utrolig nok viser det seg at jeg faktisk lider av binyretretthet. Jeg er egentlig ikke overrasket. Spørsmålene er så uspesifikke at de kan passe på hva som helst, og svaralternativene er totalt meningsløse. På spørsmålet "Lider du av høyt eller lavt blodtrykk?" må jeg velge mellom 'Ofte eller alltid', 'Noen ganger' eller 'Sjelden eller aldri'. Hva slags svar er det da? Og hva slags spørsmål?

Etter å ha fått en sånn diagnose, stilt av en quiz med spørsmål som 'Har du søtsug?', 'Har du lyst på salt mat?', 'Er du trøtt?', 'Er du stresset?', blir jeg jo litt nysgjerrig, og googler den. Nok en gang blir jeg ikke spesielt overrasket da jeg leser at dette ikke er en anerkjent medisinsk diagnose, men noe som hyppig brukes innen alternativmedisin.

Jeg roter meg dessverre inn på flere fora hvor dette diskuteres, og man kan jo bli deprimert av mindre. På Sonjas stoffskifteforum må jeg til slutt gi opp. Det er ikke grenser for hva Nora, Anisa og forumveteranen Vigdis kan om alle kroppens mysterier. Noe som kanskje ikke er så overraskende, siden de henger på et slikt forum. Der deler de lenker til Felleskatalogen, og etterlyser leger som kan bekrefte deres antakelser, hvis den de allerede har snakket med ikke vil høre om selvdiagnostiseringen deres

Men det verste er sånne som 'Kvinne, 27', som spør Lommelegen om han anbefaler hydrokortisonkrem for å fikse de trøtte binyrene. Hennes fastlege har nemlig bare diagnostisert henne med angst, og vil ikke høre om binyreproblematikken hennes, men hun har lest på Internett, og det er mer sikkert enn en fastlege

Lommelegen anbefaler ikke hydrokortisonkrem mot binyretretthet. Det brukes mot eksem, og man skal ikke behandle sykdommer man ikke har. Og som ikke finnes

Jeg er trøtt, og jeg har ofte lyst på sjokolade. Jeg tror dette kan henge sammen med at jeg er lat. Ikke at jeg har trøtte binyrer. Jeg tror også kosthold kan virke inn på kroppen, men jeg tror ikke at gluten gjør deg til autist, eller at grønnkål kan kurere kreft

Folkens! Skjerpings! Det er en grunn til at man må vite hva man driver med, og man blir faktisk ikke ekspert på sykdom av å lese informasjon fra Sonjas stoffskifteforum og andre obskure nettsider

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?